Kotihoito

1.4.2019 lähtien palvelutoiminta siirtyi Med Group/ONNI Hoivan vastuulle. Yhdistys jatkaa vuokranantajana, jonka vastuulla on kiinteistöjen ylläpito, virike- ja virkistystoiminnan järjestäminen sekä järjestöyhteistyö.

Kotihoitopalveluja palvelutalojemme asukkaille ja sotainvalideille.

Asukkaan päivittäisiä toimintoja tuetaan. Tavoitteena on omanarvontunnon säilyttäminen ja kohottaminen, sekä mahdollisimman hyvä elämä. Kuntouttavan kotipalvelun tavoitteena on ylläpitää asiakkaan omatoimisuutta ja toimintakykyä niin, että hän voi elää mahdollisimman itsenäistä, täysipainoista ja laadukasta elämää omassa kodissaan. Kunnioitamme asukkaan yksityisyyttä, yksilöllistä elämäntapaa ja tuemme hänen omatoimisuuttaan ja annamme hänen elää tyytyväisenä oman näiköistään elämää – Me välitämme aidosti.

Kotihoitopalvelut perustuvat hoito- ja palvelusuunnitelmaan, jossa huomioidaan jokaisen omat voimavarat ja läheisten apu. Tarkoituksena on auttaa niissä toimissa, joista asiakas ei itse selviydy. Palvelut räätälöidään kunkin asiakkaan yksilöllisten tarpeiden mukaan.

Kotiin tuotetut palvelut ovat kotihoito- ja tukipalvelut sekä kotisairaanhoito. Palveluja annetaan  joka päivä klo 7 - 21.

Kotihoidossa autamme aamu-, iltatoimissa, ruokailussa, henkilökohtaisen hygienian hoidossa, lääkehoidoissa, asentohoidoissa ja esim. voinnin seurannassa. Käynnit voivat olla kertaluonteisia tai säännöllisesti toistuvia, lyhyitä tai pitkäkestoisempia auttamiskäyntejä.

Lisäksi voimme tehdä tai auttaa erilaisissa arkielämään kuuluvissa tehtävissä. Tällaisia tukipalveluja voivat olla kodin siisteydestä huolehtiminen, kauppa- ja apteekkiasiointi ja esim. suihkutuksessa tai saunotuksessa avustaminen.

Kotisairaanhoito on kotona selviytymisen tukemista ja sairauden hoitoa yhteistyössä asiakkaan, omaisen ja muiden hoitoon osallistuvien kanssa. Hoito perustuu asiakkaan kanssa laadittuun palvelusuunnitelmaan, jossa huomioidaan potilaan omat voimavarat. Kotisairaanhoitoon kuuluu mm. lääkkeenjako, haavahoidot, injektiot, näytteenotto sekä terveydentilan seuranta. Suoritamme tarvittaessa myös ommelten poistot. Nopea ja mutkaton asiakaspalvelu omassa kodissa säästää aikaasi ja välttää jonottamiselta.

Yhdistyksen kotihoitopalveluun on laadittu laadunhallintajärjestelmä, joka on otettu käyttöön vuodesta 2007 alkaen. Kotihoitopalvelun käyttöönotettu laatukäsikirja vastaa ISO 9001:2008 standardin vaatimuksia.

Jokaiselle palvelutaloon muutavalle tulee asumisen ja hoidon perustaso. Tämä tarkoittaa asumisen osalta vuokraa, perus- ja vesimaksua sekä hoivan osalta hoitopalvelumaksua. Asukkaan on luonnollisesti mahdollisuus tehdä myös enemmän hoivaa sisältävä, yksilöllinen palvelusopimus ONNI Hoivan kanssa. Asukkaalla on mahdollisuus hakea myös tuetun asumisen palveluseteliä, jonka myöntää Eksote.

Useasta ostetusta palvelusta voi hakea kotitalousvähennystä.

Ateriapalvelu

Edullista, maukasta ja ravintoarvoiltaan oikeanlaista kotiruokaa.

Asutpa sitten palvelutalossa tai muualla Imatralla, on sinun mahdollisuus tilata lounas suoraan kotiisi. Jo sadat vanhukset Imatralla käyttävä tätä palvelua. Voit tilata ruoan joka arkipäivä tai sitten vaikka vain kolme kertaa viikossa tai miten vain haluat.

Luonnollisesti otamme huomioon erikoisruokavaliot ja tiettyyn rajaan asti omat mieltymyksetkin. Olemme erittäin joustavia.

Lounaan mukana voit tilata esim. puuroja, vellejä, leivonnaisia erilaisia arkisia ruokatarvikkeita kuten leipää, leikkeleitä, juomia, margariinia jne.

Aterioihin voi hakea tukea Eksotelta. Tukea voi hakea kotiin kuljetettujen aterioiden lisäksi palvelutalojen asukkaat ja palvelutalojen ruokaravintoloissa lounastajat, niin asukkaat kuin ulkopuolisetkin. Tuen saamiseen on tietyt Eksoten määrittelemät myöntämisperusteet kuten aterioiden tarve tulee olla vähintään neljä viikossa. Tukea saavan asiakkaan aterian hinta, asiakasmaksu, määrittyy tulojen perusteella. Eksoten määrittelyjen mukaan tuettu ateria koostuu pääruoasta, raasteesta/salaatista ja jälkiruoasta. Meillä ateria sisältää myös leipää. Sivun alaosassa on linkki, josta voitte tulostaa tuen hakemiseen liittyvät ohjeet ja lomakkeet. 

Pasinkujan ja Kauppakadun palvelutalojen sekä seniorikoti Iltatähden lounasravintolat toimivat arkisin myös viihtyisinä lounaspaikkana niin palvelutaloasukkaille kuin ulkopuolisille ruokailijoille. Iltatähden lounasravintolassa syödystä lounaasta annetaan Tradekan jäsenille 10 %:n alennus (jäsenkortti).

Tuotevalikoimiimme kuuluu pitopalvelu. Järjestämme juhlien tarjoiluja palvelutalojemme kerhohuoneissa. Myös keittiömme leipomat leivonnaiset ovat erittäin suosittuja.

Ateriapalveluun on laadittu laadunhallintajärjestelmä, joka on otettu käyttöön jo vuodesta 1999 alkaen. Ateriapalvelun käyttöön otettu laatukäsikäsikirja vastaa ISO 9001:2008 standardin vaatimuksia. Laadunhallintajärjestelmän ylläpitämiseen ja kehittämiseen liittyvät keskeisesti myös ateriapalvelun omavalvontaohjelmat ja esimerkiksi vuosittain tehtävät asiakaskyselyt.

Tiedustelut ateriapalveluista arkisin klo 9.00 - 13.00 puh. 050 340 8160.

Eksoten Ateriatukihakemuslomake (PDF)

Linkki ONNIhoiva Imatra sivuille.

Huom! Ateriapalvelun tavoittaa jatkossa puhelinnumerosta 050 340 8160 ja sähköpostitse ateriapalvelu@onnihoiva.fi

Ruokalista

Katso tämän hetkinen ruokalistamme.

Lisää tietoa